EVALUARE PSIHOLOGICĂ

Ca părinți, de multe ori dorim să știm ce se întâmplă cu copilul nostru – fie că vrem să înțelegem dacă se dezvoltă normal, fie că avem anumite motive de îngrijorare în legătură cu stările emoționale sau comportamentele ale acestuia.

Uneori, în urma evaluării, abordarea considerată cea mai potrivită este terapia cu un psihoterapeut pentru copii și adolescenți, alteori fiind nevoie și de o evaluare psihiatrică pentru a stabili necesitatea utilizării medicației în procesul de tratament.

Evaluarea psihologică este primordială și vine înaintea stabilirii unui diagnostic, ajutând la stabilirea acestuia. Evaluarea inițială nu este și definitivă, urmând a exista o reevaluare pe parcursul terapiei ulterioare, dar oferă un prim punct de referință pentru a determina care este nivelul de dezvoltare al copilului/adolescentului pe plan cognitiv, afectiv, relațional, interpersonal și care este starea lui psihică actuală.

De asemenea, este foarte important de reținut că atunci când există un diagnostic, acesta nu se pune persoanei, în acest caz copilului sau adolescentului, ci problematicii identificate.

Întrucât copilul sau adolescentul este parte integrală dintr-o relație cu părinții și familia, pe lângă evaluarea psihologică directă pe care psihologul o face cu copilul prin mijloacele specifice fiecărei vârste (joc simbolic, joc liber și structurat, interacțiune verbală, teste pentru evaluarea nivelului de dezvoltare, teste de autoevaluare în cazul copiilor mai mari și adolescentului), este evaluată și relația pe care acesta o are cu părinții și ceilalți membri ai familiei. Acest lucru se realizează printr-un interviu direct atât cu copilul/adolescentul cât și printr-un interviu cu părinții. De asemenea, este important de știut că în procesul de evaluare și diagnosticare folosim teste standardizate, validate pe populația României și folosite la nivel internațional.

Evaluarea psihologică și diagnosticul sunt ghidate de înțelegerea că fiecare copil are propriul lui progres și se dezvoltă în medii particulare fiecărei familii care la rândul lor fac parte din anumite comunități și culturi specifice. Orice intervenție sau program de tratament terapeutic ulterior evaluării psihologice este bazat pe o înțelegere cât mai completă a copilului/adolescentului și a relațiilor acestuia cu mediul înconjurător.

Părinții își pot pregăti copiii mai mici pentru evaluare explicându-le pe înțelesul lor ce este un psiholog și ce face acesta: psihologul este o persoană care este dornică și interesată să îi cunoască, să vorbească și să se joace cu ei, să afle ce îi bucură, ce îi întristează, ce le face plăcere și ce nu.

  • evaluarea starii psihoemoționale;
  • evaluare neuropsihologică;
  • evaluarea dinamicii familiale;
  • evaluarea capacitatilor cognitive si neurocognitive;
  • evaluarea dezvoltarii la nivel motric si psihomotric;
  • evaluarea limbajului;
  • evaluarea personalitatii;
  • evaluarea stilului de invatare si a motivatiei scolare;
  • evaluarea coeficientului de inteligenta;
  • evaluarea abilitatilor sociale;

Teste folosite in evaluarea psihologica

  • Bateria de evaluare neuropsihologică la copii 3-12 ani (NEPSY)
  • ABAS II este un sistem de evaluare comportamentală axat pe măsurarea broadband a adaptabilității
  • ASEBA Sistemul Achenbach al Evaluării Bazate Empiric (ASEBA) cuprinde un set de chestionare pentru evaluarea competenţelor, a funcţionării adaptative şi a problemelor copiilor şi adolescenţilor într-o manieră facilă şi eficientă.
  • ASRS Autism Spectrum Rating Scales (ASRS) este un instrument psihometric diagnostic, utilizat în identificarea simptomelor, comportamentelor și caracteristicilor asociate cu autismul și tulburările de spectru asociate. Scalele de Evaluare a Spectrului Autist au fost construite pentru a măsura comportamente asociate Tulburărilor de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor şi tinerilor cu vârste cuprinse între 2 şi 18 ani.
  • Testul Kohs® al Cuburilor (KOHS®) o probă clasică în screeningul aptitudinilor cognitive nonverbale
  • Instrument de identificare a problemelor psihologice ale copiilor cu varsta intre 9-12 ani – Millon Pre-Adolescent Clinical Inventory, M-PACI
  • Test de evaluare IQ- Standard Progressive Matrices Raven(6 – 80 ani)
  • Test de evaluare IQ- Coloured Progressive Matrices Raven (3 ani 9 luni – 11 ani)
  • Test de evaluare a sanatatii psihologice si emotionale a copiilor – Testul Desenul Persoanei (peste 3 ani)
  • Test pentru identificarea modului in care copilul isi reprezinta relatiile dintre membrii familiei si a tipului de legaturi emotionale dintre acestia- Testul Desenul Familiei (peste 3 ani)
  • Teste de completare de povesti in vederea identificarii nevoilor psihologice ale copilului, a principalelor conflicte interioare manifeste sau latente, a modului de relationare si raportare la mediul inconjurator- Testul Fabulelor Duss, Testul de Aperceptie Tematica pentru Copii (C.A.T.) – (3-10 ani)
  • MASC – Multidimensional Anxiety Scale for Children – Screening multi-dimensional al nivelului de anxietate pe criterii simptomatologice conform DSM-IV-TR (8-19 ani)
  • CDI – Child Depression Inventory – Instrument consacrat în evaluarea depresiei la copii- Maria Kovacs (7-19 ani)
  • DDST II – Denver Developmental Screening Test – Instrument consacrat în detectarea potenialelor probleme de dezvoltare ale copiilor (0-6 ani)
  • Platfoma Cognikit de evaluare computerizata
  • Paltforma Psihoprofile de evaluare computerizata

Etapele evaluării psihologice

  • Ședința 1
    Întrevedere între părinți și psiholog (în absența copilului), în care se realizează anamneza – se discută istoricul copilului și al familiei în context social. Psihologul consiliază părinții referitor la temerile și așteptările pe care le au.
  • Ședințele 2–3
    Două ședințe de evaluare propriu-zisă în diada psiholog–copil. A treia ședință se desfășoară atât cu copilul, cât și cu părinții, pentru a observa dinamica familială. Ordinea acestora este variabilă.
  • Ședința de concluzii
    Următorul pas este ședința de consiliere, la care sunt invitați doar părinții. Vom discuta rezultatele evaluării, pronosticurile și vom dezbate direcțiile de urmat, modalitățile de dezvoltare a ariilor problematice și de valorificare a resurselor.